بخشی از مقدمه:
قرن حاضر قرن فنآوری، قرن اضطراب و
قرن پیچیدگیهاست که هر کدام انسان را مخاصره کردهاند. در میان این
گرداب، آن چه از انسان امروزی انتظار میرود دانش آموزی و کنار آمدن با
پیچیدگیهای دنیاست. این پیچیدگی، انسان امروزی را بر آن داشته تا با آن
کنار آید و برای کنار آمدن بر این وضع، از مکانیزم تعادل حیاتی سود
میجوید. انسان مجموعهای از هیجانات است که برای مقابله با این پیچیدگی
با آنها توسل میجوید. در این میان اضطراب مشهود و بارز است. همه ما از
معنای واژه اضطراب و چگونگی احساسمان در زمانی که میگوییم مضطربیم، تصور
کلی داریم. ما میتوانیم تا حدی در مورد تجربه درونی مرتبط با چنین
احساسهایی هم داستان باشیم. جدا از نظریهپردازیهای که در مورد اضطراب
شده، اضطراب نقش یک علامت خطر را مبنی بر این که جریان بر وقف مراد نیست
برای فرد ایفا می کند. در این تلاطم قرن، نقش انسان بر کسب دانش رقم زده
است. انسان دانش را کسب کرده و به پیش میرود و هرچه میآموزد در انبار
ذهن خویش آنها را اندوزش میکند.
انسان در عصر پراضطراب به پیش میرود و
علم میآموزد ولی ارتباط مخزن اندوزش ذهنی وی با این هیجانات، او را با
مشکلات عدیدهای مواجه ساخته است. ارتباط بین هیجانات و حافظه بسیار
پیچیده است؛ زیرا این دو در بسیاری از زمینهها با یکدیگر روابط متقابل
دارند. …
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت مسئله
اهداف پژوهش
فرضیههای پژوهش
تعریف متغیرها
تعریف مفهومی اضطراب
تعریف مفهومی اضطراب امتحان
فصل دوم
پایههای نظری و پیشینه تحقیق
اضطراب
تعاریف ارائه شده از اضطراب
فیزیولوژی اضطراب
سبب شناسی اضطراب
الف) الکل
ب) مسکنها
علائم اضطراب
علائم جسمانی اضطراب
علائم روانی اضطراب
بیماریهایی که در اثر اضطراب ایجاد میشود
سرطان
مسائل معده و روده
سردرد و کمر درد
بیماریهای ریوی و مسائل جلدی
رویکردهای نظری به اضطراب
نظریههای زیست شناختی اضطراب
نظریههای روانکاوی
نظریه فرویدی
نظریه نو فرویدی
نظریههای رفتاری اضطراب
نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی
نظریههای شناختی اضطراب
اضطراب امتحان
علل اضطراب امتحان
پیشگیری از اضطراب امتحان
روشهای کنترل اضطراب
آرمیدگی
ورزش
تغذیه
با اضطراب امتحان چه کنیم؟
پیشینه تحقیق
روش تحقیق
فصل سوم
جامعه آماری
نمونه آماری
فراوانی و درصد فراوانی بر حسب رشته
ابزارهای اندازهگیری
کلید مقیاس اضطراب زونگ
شیوه اجرای تحقیق
روشهای آماری
فصل چهارم
یافتههای پژوهش
یافتههای توصیفی
جدول 4-1- مقایسه میزان اضطراب دانشجویان قبل از امتحانات و موقع امتحانات
جدول 4-2- بررسی وضعیت سنی دانشجویان
جدول 4-3- فراوانی و درصد آزمودنیها بر حسب گروه تحصیلی
جدول 4-4- توزیع فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان مجرد و متأهل
جدول 4-5- توزیع فراوانی و درصد دانشجویان بومی و غیربومی
جدول 4-6- درصد فراوانی دانشجویان بر اساس تعداد اعضای خانواده
یافتههای استنباطی
فرضیه پژوهش
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
بحث و نتیجهگیری
پیشنهادهای کاربردی
پیشنهادهای پژوهشی
محدودیتهای پژوهش
منابع و ضمائم
آزمون اضطراب زونگ
پاسخ نامه آزمون اضطراب زونگ
- ۹۶/۰۷/۳۰